*

SusannaKoivula Minkä kirjoitin, sen kirjoitin.

Suomi Setan talutusnuorassa, virallisesti


Viranomaiset ovat mukana järjestämässä Pride-marssia. Mitä tähän voi muuta todeta kuin, että Suomi on Setan talutusnuorassa, virallisesti. Kansanedustaja Päivi Räsänen tiivistää viranomaisten ja ministeriöiden osallistumisen ongelmallisuuden osuvasti tuoreessa blogissaan:
”Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä on kutsunut julkisia organisaatioita ja viranomaisia osallistumaan Pride-kulkueeseen. Pidän tätä erittäin huonosti harkittuna. Huomisen Pride-mielenilmauksen järjestää Helsingin Seta ja julkisten tietojen mukaan Poliisihallitus, Kela ja eräät ministeriöt ovat jo ilmoittautuneet mukaan ja ”Julkisten viranomaisten ja organisaatioiden henkilöstöä ei tule asettaa tilanteeseen, jossa työnantajan viralliseksi mielipiteeksi nostetaan yksipuolisesti Helsingin Setan ajamat tavoitteet.”
http://www.paivirasanen.fi/blogi/

Kansalainen saa osallistua Pride-marssiin, viranomaisen sen sijaan ei pidä niin tehdä.

Tätä kaikkea katsellessani ja kuunnellessani, katseeni käy jo tuleviin eduskuntavaaleihin, sillä nykyinen eduskunta (muutamia iloisia poikkeuksia lukuunottamatta) on ihan mahallaan sateenkaariagendan edessä.

Valtion omistuksessa oleva VR, melkein myöhästyi logonsa seta-sertifioinnissa, mutta täpärästi onnistui pahoittamaan moniarvoisen matkustajakuntansa mielen. Joku nasevasti nimittikin Suomi 100-vuotta merkkivuotta Seta 100-vuotta nimellä. Sellaiseksi se näyttää muodostuvankin.

---
Kaksi vasemman jalan kenkää, se ihmisoikeus on..
Kenkämyyjän on myytävä minulle ne. Minun oikeuteni on kävellä tasa-arvoisesti ja yhteiskunnan tunnustettava, että ei ole mitään eroa vasemman ja oikean jalan kengän välillä.Nostan kenkäni lippusalkoon, nosta sinäkin!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Viranomaiset ovat mukana järjestämässä Pride-marssia. Mitä tähän voi muuta todeta kuin, että Suomi on Setan talutusnuorassa, virallisesti."

Sinä ja Päivi olette tehneet hyvää työtä. Luulen, että avoin ja julkinen argumentointinne on ollut yksi tärkeimmistä setan tuen lähteistä.

Mielenkiintoista olisi kuulla, että jos Suomi olisikin teidän talutusnuorassanne niin kuinka ahdas paikka siitä tulisi seksuaalivähemmistöille?

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth

"Mielenkiintoista olisi kuulla, että jos Suomi olisikin teidän talutusnuorassanne niin kuinka ahdas paikka siitä tulisi seksuaalivähemmistöille?"
-----

-Ehkä täällä voisi jatkaa keskustelua ns. seksuaalivähemmistöistä ja pridesta. Oli puhetta jo edellisessä blogissa, mutta nämä eivät ole oikein toimivia keskustelualustoina kun viestejä tulee useita kymmeniä, niin hajoaa hyvin pian käsiin...

Minua edelleen hieman vaivaa, ärsyttää ja toisaalta kiinnostaa se kun "seksuaalivähemmistöistä" puhutaan "yhtenä ryhmänä". Eri ryhmien, jotka osallistuvat myös prideen, kirjo on laaja ja kaikki ovat liikkeellä omine tavoitteineen.

Ainoa tarkennus tässä asiassa on ollut se, kun on alettu puhua erikseen "seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä". Mutta kattaako sekään kaikkia Pridessa mukana olevia vähemmistöjä? Ovatko esim. polyamoristit sukupuoli- tai seksuaalivähemmistö?

Vai tarkoittaako "seksuaalivähemmistöt" vain homoja? Sitten on jälleen kysyttävä miksi homot ovat etusijalla myös vähemmistöjen joukossa.

Eli mikä tämän Pride-tapahtuman tarkoitus ja sanoma lopulta on? Jos kaikkia sen nimissä toimivia ja osallistuvia vähemmistöryhmiä ei voida panna saman nimikkeen alle, eikö silloin ole kyse vain ylipäätään "vähemmistöjen" tapahtumasta? Jolloin siihen voisivat osallistua myös kieli- ja rotuvähemmistöt. Tai parinvaihtajat ja avoimessa liitossa elävät.

Miten sinä Jussi Kangasluoma näet tällä hetkellä eri "seksuaalivähemmistöjen" tilanteen Suomessa ja maailmalla? Ovatko jotkut ahtaamalla kuin toiset ja mihin pitäisi eri ryhmien kohdalla pyrkiä? Jos osallistuu prideen, onko silloin kannattamassa kaikkea mitä sen kautta tällä hetkellä halutaan edistää?

Ihan siksi tästä vain nillitän kun asiaa on mielestäni paljonkin yksinkertaistettu. Puolustetaan "sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen" oikeuksia (mitä kaikkea se eri ryhmien kohdalla sitten tarkoittaakaan...). Ja jos marssille ei osallistu, ei puolusta niitä. On siis suvaitsematon.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

"Ja jos marssille ei osallistu, ei puolusta niitä. On siis suvaitsematon."

Höpöhöpö. Ei ketään kiinnosta, osallistutko marssille vai et. Kuten blogistin toisessa postauksessa sanoin, itseäni ei ainakaan kiinnosta. Ja omassa somekuplassani on runsaasti niitä ns. kohderyhmään kuuluvia, joista marssi on ärsyttävä / turhanpäiväinen / epäkiinnostava.

Kiinnostavaa on vaikkapa se, millaisia lakeja kannatat, ei se, osallistutko johonkin happeninkiin.

Lisään vielä pätkän aiemmasta kommentistani:

[Sari Weckroth:]
"Kun sanoit olevasi mukana Pridessa puolustamassa KAIKKIEN vähemmistöjen oikeuksia, osaatko nimetä erikseen kaikki ne seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, jotka Pridessa ovat mukana ja joiden puolesta olet ottamassa kantaa?
Ja lisäksi vielä ne asiat, joiden puolesta otat kantaa?"

[Minä:]

Tämähän on vähintään yhtä raastava ongelma kuin se, että harkitsisi osallistumista marssille "Suomen luonnon puolesta". Mistä lähtien tulokaslajit katsotaan Suomen luontoon kuuluviksi? Mitä jos ei osaakaan nimetä kaikkia suojelemisen arvoisia eliölajeja? Mitä jos tykkää saimaannorpista mutta inhoaa kyitä ja sääskiä?

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #3

"Höpöhöpö. Ei ketään kiinnosta, osallistutko marssille vai et."

-Kylläpä kiinnostaa. Kuten monien muidenkin kohdalla että osallistuvatko vai eivät. Itse en koe että voisin osallistua ylipäätään millekään marssille, jonka sanomasta itselläni on epäselvyyttä.

"Kuten blogistin toisessa postauksessa sanoin, itseäni ei ainakaan kiinnosta."

-Ja minua ei kiinnosta se kiinnostaako sinua vai ei. :) Puhun ihan yleisestä suhtautumistavasta.

"Ja omassa somekuplassani on runsaasti niitä ns. kohderyhmään kuuluvia, joista marssi on ärsyttävä / turhanpäiväinen / epäkiinnostava."

-Kiitos tiedosta, mutta en pidä kauhean oleellisena tässä yhteydessä sitä miten kaverisi siihen suhtautuvat...

----
"Kiinnostavaa on vaikkapa se, millaisia lakeja kannatat, ei se, osallistutko johonkin happeninkiin."

-No nimenomaan. Kun monenkirjava joukko on mukana omine tavoitteineen, niin haluaisin ainakin tietää ketä on mukana ja minkälaisten tavoitteiden kanssa.

Osaako kukaan nyt vastata tähän? Että mikä se Priden sanoma lopulta on, kun edes kaikkia mukana olevia moninaisia vähemmistöryhmiä ei yhdistä mikään yhteinen nimike tai käsite eikä oikeastaan mikään muukaan...?

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #3

"Tämähän on vähintään yhtä raastava ongelma kuin se, että harkitsisi osallistumista marssille "Suomen luonnon puolesta". Mistä lähtien tulokaslajit katsotaan Suomen luontoon kuuluviksi? Mitä jos ei osaakaan nimetä kaikkia suojelemisen arvoisia eliölajeja? Mitä jos tykkää saimaannorpista mutta inhoaa kyitä ja sääskiä?"
-----

-Tuossa on kyse SUOJELEMISESTA. Joka on yleinen ja ymmärrettävä käsite. Siis lajin SÄILYMINEN ja menestyminen. Siinä on yhteinen nimittäjä. Pam! Eikä ole kyse ihmisten henkilökohtaisista mieltymyksistä, vaan kaikki ovat globaaleja ja laajalti vaikuttavia asioita, kuten eri vähemmistöjen tavoitteet ovat myös yhteiskunnallisia kysymyksiä. Ei siis ole kyse siitä mistä kukakin "tykkää".

Entäs se Pride? MINKÄ puolesta tapahtuma oikeastaan järjestetään? Keiden puolesta ja mitä asioita sillä halutaan edistää? (Kun edes sitä yhtä yhteistä nimittäjää ei ole.)

Minusta olisi asiallista selkiyttää tämä, ihan rehellisyyden nimissä. Haluaisin selkiyden minkä tahansa tapahtuman yhteydessä. Myös luontotapahtumien yhteydessä, jotta ymmärrettäisiin että kaikki mikä on luonnossa kuuluu luontoon, tykkää siitä tai ei. (Tämä kuulostaisi kyllä ala-asteikäisille osoitetulta oppitunnilta.)

Ei ontuvia rinnastuksia enää, pliis.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #5

"Tuossa on kyse SUOJELEMISESTA."

Tuon keksit itse. Puhuin kulkueesta Suomen luonnon puolesta.

(Lisäys:)

"Ei ontuvia rinnastuksia enää, pliis."

Et oikein pysty arvioimaan rinnastuksen osuvuutta. Sen tarkoitus oli havainnollistaa sitä, miten absurdina vaatimus saada tietää kulkueen kuviteltu agenda yksityiskohdittain minun silmissäni näyttäytyy. (Näemmä myös joidenkin muiden kommentoijien silmissä.)

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #7

TI: "Tuon keksit itse. Puhuin kulkueesta Suomen luonnon puolesta."

-No anteeksi vain jos tulkitsin marssimisen "luonnon puolesta" luonnon suojelemiseksi. :)

Mutta sanotaan sitten niin päin, että tuossa on selvää MINKÄ puolesta marssitaan. Eli MINKÄ puolesta pride-tapahtumassa marssitaan ja mikä on syy tapahtuman järjestämiselle ylipäätään?

-------------
TI:"Et oikein pysty arvioimaan rinnastuksen osuvuutta. Sen tarkoitus oli havainnollistaa sitä, miten absurdina vaatimus saada tietää kulkueen kuviteltu agenda yksityiskohdittain minun silmissäni näyttäytyy. (Näemmä myös joidenkin muiden kommentoijien silmissä.)"
---

-Siis minä haluaisin tietää pride-tapahtuman agendan YLIPÄÄTÄÄN. Tuon "yksityiskohdittan" keksit itse. :)

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #17

"Tuon 'yksityiskohdittan' keksit itse. :)"

Pahoittelut! Sain sellaisen kuvan tästä mitä kirjoitit aiemmin:

"Kun sanoit olevasi mukana Pridessa puolustamassa KAIKKIEN vähemmistöjen oikeuksia, osaatko nimetä erikseen kaikki ne seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, jotka Pridessa ovat mukana ja joiden puolesta olet ottamassa kantaa?
Ja lisäksi vielä ne asiat, joiden puolesta otat kantaa?"

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #27

TI: "Kun sanoit olevasi mukana Pridessa puolustamassa KAIKKIEN vähemmistöjen oikeuksia, osaatko nimetä erikseen kaikki ne seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, jotka Pridessa ovat mukana ja joiden puolesta olet ottamassa kantaa?
Ja lisäksi vielä ne asiat, joiden puolesta otat kantaa?""
----

-Meillä saattaa nyt olla vähän eri käsitys siitä mitä tarkoittaa "yksityiskohta". Puhuisin tuossa yhteydessä "eksaktiudesta". Jonka pohjalta voidaan määrittää myös tapahtuman yleisluontoinen tarkoitus ja sanoma.

Oliko sinulla tähän vielä jotain sanottavaa vai halotko vain hiuksia? :)

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #17

"No anteeksi vain jos tulkitsin marssimisen 'luonnon puolesta' luonnon suojelemiseksi. :)"

Eipä mitään, aivan ymmärrettävää! Tämä juuri oli pointtini: jollain marssijalla voi olla ennen kaikkea huoli tiettyjen uhanalaisten lajien puolesta, toinen on innokas luonnossa liikkuja jolle luonnonsuojelukysymykset ovat vieraampia, kolmas ensisijaisesti vastustaa kotinsa lähistölle tulevaa kaivosta, jne. Kaikilla erilaiset tärkeysjärjestykset ja päällimmäisenä eri asiat.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Miten sinä Jussi Kangasluoma näet tällä hetkellä eri "seksuaalivähemmistöjen" tilanteen Suomessa ja maailmalla?"

Tunnen aika huonosti seksuaalivähemmistöjen asemaa, en kuulu sellaiseen, enkä mitenkään erityisen aktiivisesti aja heidän asiaan. Pyrin toki kasvattajana näyttämään hyvää esimerkkiä.

Mutta aina kun Päivä tai Susanna ovat esittäneet voimakkaita väitteitä Setan toiminnasta niin minä olen tarkistanut, että pitävätkö ne todella paikkaansa ja sillä tavoin oppinut paljon uutta. Tämän mekanismin kautta Päivi ja Susanna ovat opettaneet meitä ja ohjanneet ihmisten tukea Setan suuntaan.

"Ja jos marssille ei osallistu, ei puolusta niitä. On siis suvaitsematon."

Mistä ihmeestä olet tällaisen käsityksen saanut? Luuletko, että aina jos ei osallistu marssille niin on sen aatteita vastaan? Kuinka usein oikein käyt marsseilla?

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #8

Jussi Kangasluoma: "Tunnen aika huonosti seksuaalivähemmistöjen asemaa, en kuulu sellaiseen, enkä mitenkään erityisen aktiivisesti aja heidän asiaan. Pyrin toki kasvattajana näyttämään hyvää esimerkkiä."

----

-Siis sitä tässä yritän saada selville, että KEITÄ oikeastaan ja loppujen lopuksi ja tarkkaan ottaen ovat nämä "seksuaalivähemmistöt". Tarkoittaako se vain homoseksuaaleja? (Ja bi-seksuaaleja.)

Tarkoittaako se myös (esim.) polyamoristeja ja objektiseksuaaleja? Jos, niin voidaanko kaikki "seksuaalivähemmistöt" panna samaan nippuun ja tarkastella kaikkien tilannetta kuin yhtenä ja samana asiana. Ja kaikkien "asiaa" ja tilannetta kuin yhtä projektia.

Eli mitä ja ketä sinä tarkoitat kun puhut "seksuaalivähemmistöistä"?

-----
JK: "Mutta aina kun Päivä tai Susanna ovat esittäneet voimakkaita väitteitä Setan toiminnasta niin minä olen tarkistanut, että pitävätkö ne todella paikkaansa ja sillä tavoin oppinut paljon uutta. Tämän mekanismin kautta Päivi ja Susanna ovat opettaneet meitä ja ohjanneet ihmisten tukea Setan suuntaan."

----

-Vähän on avoinna ja epäselvää sekin, että keitä SETA:n suojelukseen kuuluu ja keitä ei. Polyt olivat ainakin aiemmin ulkopuolisia. Sen mukaan mitä olen heidän omia julkaisujaan lukenut. Objektiseksuaaleista, parinvaihtajista, sadomasokisteista ja muista elämäntapavähemmistöistä ei edelleenkään puhuta.

Kun ihmiset tukevat "Setaa", niin keiden kaikkien asiaa tuetaan? Miten sinun kohdallasi? Ajatteletko vain ja ainoastaan tai ainakin ensisijaisesti homoseksuaaleja? Mikä tekee heistä ryhmänä niin paljon muita tärkeämmän?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #18

Weckroth kysyi: "Vähän on avoinna ja epäselvää sekin, että keitä SETA:n suojelukseen kuuluu ja keitä ei."

Seta itse määrittelee oman toiminta ja sitä lukemalla olen päätynyt ajattelemaan sen tiivistymän näihin heidän omiin sanoihinsa: "Setan tavoitteena on, että kaikki voisivat elää yhdenvertaisina riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta. Seta korostaa jokaisen oikeutta määritellä – tai olla määrittelemättä – itse itsensä, perheensä ja ihmissuhteensa."

Seta on kattojärjestö jonka puitteissa toimii monenlaisia järjestöjä jotka rajaavat omaa kohderyhmäänsä tarkemmin tai laveammin. Jos järjestöjen kirjosta Weckrothin mielestä joku puuttuu niin eikun aktiivisesti mukaan perustamaan ja organisoimaan.

Lisätietoja: http://seta.fi/

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #24

"Seta itse määrittelee oman toiminta ja sitä lukemalla olen päätynyt ajattelemaan sen tiivistymän näihin heidän omiin sanoihinsa: "Setan tavoitteena on, että kaikki voisivat elää yhdenvertaisina riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta. Seta korostaa jokaisen oikeutta määritellä – tai olla määrittelemättä – itse itsensä, perheensä ja ihmissuhteensa.""
----

-Tiedän. Mutta etkö sinä ole huomannut, miten taktisesti SETA on ottanut kantaa, tai ollut ottamatta, suhteessa tiettyihin vähemmistöihin. Polyamoristit ovat vasta äskettäin päässeet SETA:n siipien suojaan, kun aiemmin heitä on haluttu pitää piilossa, jotta homojen tavoitteet eivät saisi takaiskuja.

http://ranneliike.net/teema/helsinki-pride-2012-mo...

Tuosta on nähtävissä syy, miksi SETA ei ole aiemmin halunnut ottaa kantaa polyjen asiaan.

------
Seta on kattojärjestö jonka puitteissa toimii monenlaisia järjestöjä jotka rajaavat omaa kohderyhmäänsä tarkemmin tai laveammin. Jos järjestöjen kirjosta Weckrothin mielestä joku puuttuu niin eikun aktiivisesti mukaan perustamaan ja organisoimaan."
---

-Minä olen vain ja ainoastaan kiinnostunut tästä harkitusta toimintatavasta. Ei ole tavoitteita itselläni SETA:n suhteen.

Joitakin edelleen jätetään tietoisesti ulkopuolelle, kuten objektiseksuaalit ja seurustelevat sisarusparit. Miksi joitakin huomioidaan, joitakin ei? Näiden olemassaolosta kuitenkin tiedetään.

Turha tarjota linkkiä, olen kyllä perehtynyt. Spekuloin vain. :)

Seta:n sivuilla muuten luki vielä muutama vuosi sitten, että "seksuaalinen suuntautuneisuus voi muuttua jopa useaan kertaan elämän aikana". Poistettiin kun avioliittolakia alettiin ajaa. Miksiköhän?

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #26

"Seta:n sivuilla muuten luki vielä muutama vuosi sitten, että 'seksuaalinen suuntautuneisuus voi muuttua jopa useaan kertaan elämän aikana'."

Niin, nykyään siellä lukee: "Toisaalta seksuaalinen suuntautuminen voi muuntua elämänkaaren aikana". En pitäisi eroa sanamuodossa merkittävänä.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #30

Ahaa, kiitos. Joku aika sitten ei tuollaista lukenut. Ja muistan, että aiemmin oli juuri sanamuodossa "useaan kertaan elämän aikana".

Mutta tämähän on positiivinen juttu. Seksuaalinen suuntautuneisuus ei ole synnynnäinen ja muuttumaton ominaisuus, toisin kuin väitetään. Homo voi muuttua heteroksi. Kuin myös heterosta voi tulla jossain elämän vaiheessa homo tai lesbo.

Toivon ainakin että "muuntua" tarkoittaa samaa kuin "muuttua". Mitä arvelet? Ettei kyse ole vain jonkinasteisesta "liukumisesta", ja kielletään totaalinen muutos.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #33

Weckroth kirjoitti: "Toivon ainakin että "muuntua" tarkoittaa samaa kuin "muuttua". Mitä arvelet? Ettei kyse ole vain jonkinasteisesta "liukumisesta", ja kielletään totaalinen muutos."

Eikös koko juttu ole liukumista sillä asia ei ole kaksiasentoinen vaan jonkun verran jotakin jonkunverran jotakin toista, siis jopa useampi kuin kaksidimensioinen jos joku jostakin haluaa eksaktisti määrittää jonkun suuntautumisen joillakin mitta-asteikoilla. Minusta meidän pitäisi hyväksyä ihmiset sellaisina kuin he ovat (ottaen tietenkin huomioon, ettei toista vahingoiteta ilman hänen tahtoaan).

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #26

Seta on etujärjestö joka edunvalvontatyössään joutuu tekemään taktisia ja myös operatiivisia valintoja sekä aikataulutuksia. Niin tekevät kaikki etujärjestöt. OLen kuitenkin tottunut pitämään heidän strategiaansa kirkkaana.

Weckroth ei halua linkkejä. Sain hänen kirjoituksistaan kuitenkin käsityksen, ettei hän ollut tutustunut niiden takana oleviin ihan perusasioihinkaan.

Noin yleisesti ottaen Seta ja sen jäsenjärjestöt ovat n.s. NGO:oita, vapaaehtoista kansalaisyhteiskuntaa. Jos meno niissä ei miellytä, ei tarvitse olla mukana. Jos kuitenkin niiden toimintaan haluaa vaikuttaa, pitää mennä mukaan ja olla aktiivi. Keskustelua ja mielipiteitä se ei kuitenkaan estä vaikka spekulointi onkin yleensä kestämättömien argumenttien hapuilua asioista selvän ottamisen rinnalla.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #18

Sari Weckroth, Seta tukee käsittääkseni kaikkien ihmisten seksuaalista tasa-arvoa. Resursseja ei kuitenkaan liene ylläpitämään kampanjoita, joissa levitetään tietoutta kaikista seksuaalisuuden alalajeista.

Ehkä sinun ei kannata kysellä näitä asioita täällä. Ota rohkeasti setaan yhteys, he varmasti auttavat.

"Miten sinun kohdallasi? Ajatteletko vain ja ainoastaan tai ainakin ensisijaisesti homoseksuaaleja?"

Kasvattajana minun pitää tunnistaa sukupuolen kokemisen moninaisuus ja pyrkiä tukemaan nuoria asioissa, jotka he kokevat ongelmalliksi ja ristiriitaisiksi. Näkyvin asia arjessa on kieltämättä ollut se, että uskonnollisissa perheissä ja yhteisöissä voi homoseksuaalisella nuorella olla ahdasta. Mutta en pyri ensisijaisesti ajattelemaan homoseksuaaleja.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

En osallistu marssille, mutta pidän sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia tärkeinä. Oikeuksien puolustajana en itseäni, koska noita oikeuksiahan on kovin vähän. Haluan, että yhteiskuntamme antaisi tasavertaiset oikeudet näille vähemmistöryhmille. Toivon, että transsukupuolisten asiat saadaan seuraavaksi yhteiskunnalliseen tarkasteluun. Kannatan täysin avoimesti transsukupuolisten hyväksymistä ja muuttaisin lainsäädäntöä yksilönvapautta korostavaksi. Sukupuolen tulee määräytyä yksilön oman ilmoituksen mukaan.

Polyamoria ei ole seksuaali- eikä sukupuolivähemmistö. Olet ollut kovin huolissasi polyamorisissa suhteissa elävien ihmisten puolesta. Jos lähdet heidän oikeuksiaan ajamaan tai joku muu taho polygamian hyväksyvää lainsäädäntöä alkaisi ajamaan, pitäisin sitäkin kehitystä myönteisenä. En tosin tiedä, kokevatko polygamisessa suhteessa elävät asemansa nyky-Suomessa kurjaksi.

En ole koskaan osallistunut Pride-marssille. En ole koskaan uskonut marssimisen auttavan yhteiskuntaa. Pride on siinä mielessä ollut kiinnostava tapahtuma, että yhteiskunnallisen muutoksen näkee kulkueen osallistujajoukosta.

En osallistu Prideen tänäkään vuonna. En ole suvaitsematon. Älä sinäkään ole!

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #11

"Polyamoria ei ole seksuaali- eikä sukupuolivähemmistö."
----

-Nimenomaan. Tätä olen sanonut.Ja tämä juuri tekee Priden sanomasta ja tavoitteesta sekavan. Se esitetään "seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen" oikeuksia ajavana tapahtumana, mutta silti mukana on joka vuosi myös muita.

----
"Olet ollut kovin huolissasi polyamorisissa suhteissa elävien ihmisten puolesta. Jos lähdet heidän oikeuksiaan ajamaan tai joku muu taho polygamian hyväksyvää lainsäädäntöä alkaisi ajamaan, pitäisin sitäkin kehitystä myönteisenä. En tosin tiedä, kokevatko polygamisessa suhteessa elävät asemansa nyky-Suomessa kurjaksi."

----

-No siis, en ole huolissani, vain kiinnostunut. Se on sopiva vertailukohde, kun muuta eroa homosuhteisiin (tai heteroihin sen puoleen) ei ole kuin vain suhteessa olevien lukumäärä. En siis ole ajamassa heidän oikeuksiaan, tutkin vain asiaa, vertailemalla suhtautumistapoja.

Itse olen sen verran aiheeseen perehtynyt, että tiedän, että avioliitto-oikeus on tavoitteena heilläkin. Aika ei vain ole vielä ollut sopiva.

Ja polyamoria on eri asia kuin polygamia. Toki näistä voi puhua yhdessä, suhteen rakennusperiaate vain on erilainen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #28

Polyamoria on monisuhteisuutta, jolloin henkilöillä, jotka voivat olla avioliitossa, voi olla erilaisia suhteita. Polygamia puolestaan on moniavioisuutta. Eli henkilöt ovat avioliitossa useiden ihmisten kanssa. Polygamia ei ole Suomen lainsäädännössä sallittua, joten polygamisessa suhteessa voi elää vain henkilöt, jotka ovat avioliittonsa solmineet muualla.

Olen joskus epäillyt, että käsitteet ovat sinun puolellasi sekaisin, koska väitit, että Raamatussa olisi vain polygamiaa eikä polyamoriaa.

Raamatun monisuhteiset muodot ovat polyamoriaa ja polygyniaa. Polyamoriaa suhde on silloin, kun polygynisessä tai yksiavioisessa suhteessa elävä mies seurustelee solmiakseen avioliiton. Raamatussa on tätä kyseistä vaihetta varten erillisiä ohjeita.

Polygamia on yleisnimitys moniavioisille suhteille.
Polygynia on polygaminen avioliitto, jossa mies voi olla samaan aikaan avioliitossa on useamman naisen kanssa.
Polyandria on polygaminen avioliitto, jossa nainen on samaan aikaan avioliitossa useamman miehen kanssa
Ryhmäavioliitto on suhde, jossa useampi mies ja useampi nainen elävät avioliiton omaisessa suhteessa kaikki keskenään, mutta henkilöt voivat olla aviosuhteissa miten sattuvat.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Polygamia

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

"Ja minua ei kiinnosta se kiinnostaako sinua vai ei. :) Puhun ihan yleisestä suhtautumistavasta."

Tarkoitin, että minua ei kiinnosta osallistua kulkueeseen. Ei kukaan minua sen vuoksi pidä minua pahiksena tai suvaitsemattomana.

Ja tämä on ihan yleinen suhtautumistapa.

Jos olet eri mieltä niin kerro toki, missä kaikkialla olet törmännyt paheksuntaan sen johdosta, että jättää osallistumatta kulkueeseen.

Pride-marssilla ei ole mitään täsmällistä sanomaa, vaan siihen osallistuvilla on erilaisia, toisilleen vastakkaisiakin tavoitteita. Sellaisia monet tapahtumat ovat.

"Kiitos tiedosta, mutta en pidä kauhean oleellisena tässä yhteydessä sitä miten kaverisi siihen suhtautuvat..."

Joo, olen ollut huomaavinani etteivät sinua juuri kiinnosta sateenkaariporukoiden itsensä mielipiteet ja kokemukset.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth

TI: "Tarkoitin, että minua ei kiinnosta osallistua kulkueeseen. Ei kukaan minua sen vuoksi pidä minua pahiksena tai suvaitsemattomana."
-----

-Olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, miten tiettyjen julkisuuden henkilöiden ja tunnistettavien järjestöjen edustajien odotetaan osallistuvan siihen. Samoin eri palveluntarjoajat ovat kilvan esittämässä että ovat mukana, vaikkeivät fyysisesti marssimassa.

Minulle on sanottu, että "tervetuloa", enkä ajattele että kotoa tultaisiin hakemaan. Sitä yritän tässä selventää, että minkä puolesta marssimalla otetaan kantaa, ja minkä puolesta silloin EI oteta kantaa, jos ei osallistuta.

Vähän hämärän peitossa edelleen koko tapahtuman idea. Ainakin itselläni. Homoja siellä ainakin on, mutta minkä puolesta koko tapahtuma järjestetään?

-----

"Ja tämä on ihan yleinen suhtautumistapa."

TI: "Jos olet eri mieltä niin kerro toki, missä kaikkialla olet törmännyt paheksuntaan sen johdosta, että jättää osallistumatta kulkueeseen."
----

-Selitin edellä mitä tarkoitin. Silloin kun on valintatilanne, haastetaan osallistumaan, silloin osallistumatta jättäminen on "väärä valinta".

-----
TI:"Pride-marssilla ei ole mitään täsmällistä sanomaa, vaan siihen osallistuvilla on erilaisia, toisilleen vastakkaisiakin tavoitteita. Sellaisia monet tapahtumat ovat."

-Siis sillä ei ole sanomaa ylipäätään? Jos on, niin sen haluaisin tässä tietää. Jos osallistun johonkin tapahtumaan, haluan olla selvillä siitä mitä tapahtuma edustaa. Jos mitään sanomaa ei ole, miksi koko tapahtuma on olemassa? Ei mitään tapahtumaa järjestetä ilman syytä.

Mutta jos todella on noin, niin koko tapahtumassa ei siis ole ideaa. Ei päätä eikä häntää.

------
"Kiitos tiedosta, mutta en pidä kauhean oleellisena tässä yhteydessä sitä miten kaverisi siihen suhtautuvat..."

TI: "Joo, olen ollut huomaavinani etteivät sinua juuri kiinnosta sateenkaariporukoiden itsensä mielipiteet ja kokemukset."
-----

-Tuohon minä sanon että höpöhöpö.
Minua kiinnostaa kaikkien mielipiteet ja kokemukset. Sellaisetkin, jotka sinua eivät kiinnosta.
Siis kokemukset ja mielipiteet siitä mitä tulee kulloinkin ajattevaan asiaan. Mutta mitä minä teen sillä tiedolla haluavatko juuri sinun kaverisi osallistua kulkueeseen vai ei. Onko se "mielipide ja kokemus"? Se saattaisi kiinnostaakin jos kertoisit syistä miksi eivät halua. Eli juuri niitä "mielipiteitä ja kokemuksia".
Mutta tuosta on aivan turha loukkaantua ja vetää johtopäätöksiä.

Olen lukenut vaikka minkä outojen ryhmien mielipiteitä ja kokemuksia. Myös mm. edellämainittujen objektiseksuaalien, polyamoristien ja seurustelevien sisarusparien. Sellaisten, joista sinä et halua kuullakaan. :)
Mutta jos ei ole tarjota tältä pohjalta mitään, niin miksi kiinnostuisin pelkästään siitä tiedosta, että jotkut kaverisi pysyvät tapahtuman aikaan kotona?

Enpä saanut kirjoituksistasi irti juuri mitään... Tuntui vähän siltä, että riensit "hätiin" kun yritin keskustella jonkun toisen kanssa. Itse asia jäi edelleen sekavaksi, ja sekin mitä ylipäätään halusit viesteissäsi sanoa...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Weckroth kirjoitti: "Vähän hämärän peitossa edelleen koko tapahtuman idea. Ainakin itselläni. Homoja siellä ainakin on, mutta minkä puolesta koko tapahtuma järjestetään?"

Yhtenä teemana näyttäisi ainakin olevan kiusaamattomuus työpaikoilla ja siksi työmarkkinajärjstöt ovat mukana.

Minun käsittääkseni tapahtuman idea kai lähinnä on tuoda mahdollisuus jossa hyvinkin erilainen kirjo halukkaita voi tuoda asiaansa esille. Siis tarjota suvaitsevainen foorumi ja konkreettinen lopputulos yksityiskohdissaan muodostuu siitä keitä ihan oikeasti on lähtenyt mukaan.

Weckroth kirjoitti: "...Mutta jos ei ole tarjota tältä pohjalta mitään, ..."

"Tarjonta" (vekkuli sananvalinta tähän yhteyteen) on kai mukaan lähteneiden oma valinta. Siis onko halua, mahdollisuutta ja intoa lähteä mukaan vai tehdä vaihtoehtoisesti jotain muuta jossakin muualla. Tilaisuudet ovat luonteeltaan kuitenkin vapaaehtoisuuden ja oman innon varassa. Jos siis Weckroth ei ole löytänyt omaansa tai jotain tiettyä hakemaansa ryhmää niin hän voi joko olla itse aktiivinen seuraavalla kerralla tai olla olematta, ihan kiinnostuksensa mukaan. Syy ei ole kuitenkaan järjestäjien.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #21

JM: "Yhtenä teemana näyttäisi ainakin olevan kiusaamattomuus työpaikoilla ja siksi työmarkkinajärjstöt ovat mukana."
----

-Oikein hyvältä kuulostaa, mutta eikö tämän pitäisi koskea kaikkia? Siis yleinen "Suvaitsevaisuus" -tapahtuma olisi ihan ok. Mutta miksi sen pitää rakentua seksuaalisuuden ympärille? Ovat ihmiset monella muullakin tavalla erilaisia.

-----
JM: Minun käsittääkseni tapahtuman idea kai lähinnä on tuoda mahdollisuus jossa hyvinkin erilainen kirjo halukkaita voi tuoda asiaansa esille. Siis tarjota suvaitsevainen foorumi ja konkreettinen lopputulos yksityiskohdissaan muodostuu siitä keitä ihan oikeasti on lähtenyt mukaan."
---

-Silti minusta näyttää, että kyseessä on "tietynlaisen" porukan tapahtuma. Mutta johdonmukaisuutta rajauksissa ei näytä olevan. Alkuaan se ehkä olikin homoseksuaalien juttu, myöhemmin mukaan on sitten tullut monia muitakin vähemmistöjä. Jotka ovat elämäntavaltaan tai taipumuksiltaan jotenkin kytkettävissä seksuaaliseen käyttäytymiseen.
Mutta idea tältä pohjalta näyttää olevan hajoamassa. Tuntuu että on tietty rajaus, jossa ei kuitenkaan ole johdonmukaista linjausta.

------

Weckroth kirjoitti: "...Mutta jos ei ole tarjota tältä pohjalta mitään, ..."

JM: "Tarjonta" (vekkuli sananvalinta tähän yhteyteen) on kai mukaan lähteneiden oma valinta. Siis onko halua, mahdollisuutta ja intoa lähteä mukaan vai tehdä vaihtoehtoisesti jotain muuta jossakin muualla. Tilaisuudet ovat luonteeltaan kuitenkin vapaaehtoisuuden ja oman innon varassa. Jos siis Weckroth ei ole löytänyt omaansa tai jotain tiettyä hakemaansa ryhmää niin hän voi joko olla itse aktiivinen seuraavalla kerralla tai olla olematta, ihan kiinnostuksensa mukaan. Syy ei ole kuitenkaan järjestäjien."
------

-Selvä. Ehkä ei kannata tutkia tätä enempää.

Silti pidän jossain määrin negatiivisena asiana, että mukana on hyvinkin pervosti käyttäytyviä yksilöitä ja ryhmiä. (Mm. talutettavia, kontillaan kulkevia ihmisiä "koirina" ym.) Kun perustarkoitus ei ole selkeä, tapahtumaa voidaan käyttää hyväksi ja vedota siihen, että tuhansia ihmisiä on ollut tukemassa "meidän asiaa" jo vuosia...

Haluan itse olla eksakti ja perusteellinen, ja nähdä mitä kaikkea voidaan kuljettaa jonkin sopivan epämääräisesti esitetyn idean vanavedessä. Pitänee odotella, että toistaiseksi syrjässä olleet vähemmistöryhmät itse tuovat asiansa esiin. Minusta vain olisi hyödyllistä ja tärkeää tiedostaa jo tässä vaiheessa mitä on tulossa.

Jos viesti tulkitaan sellaiseksi, että "kaikki käy", niin joudutaan selittelemään jälkeenpäin ja vetämään sitten ne rajaviivat ja perustelemaan ne.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #23

Weckroth kirjoitti: "Mutta miksi sen pitää rakentua seksuaalisuuden ympärille? Ovat ihmiset monella muullakin tavalla erilaisia."

Miksi seksuaalisuuden ympärillä ei saisi olla tapahtumia. Miksi juuri ne pitäisi jotenkin yleistää kaiken kattaviksi? Emmehän, kai, vaadi sitä muiltakaan? Annetaan niiden jotak haluavat, puuhata seksuaalisuuden ympärillä ja muut sitten jotakin muuta ei jos eivät halua, jookosta?

Weckroth kirjoitti: "...mukana on hyvinkin pervosti käyttäytyviä yksilöitä ja ryhmiä. (Mm. talutettavia, kontillaan kulkevia ihmisiä "koirina" ym.) "

Pride on kai alusta lähtien halunnut olla iloinen ja huumorintäyteinen tilaisuus missä pipo ei kiristä ja nauru raikaa. Minä lasken nuo talutushihnassa olevat ihmiset vitsiksi ja siltä osin kun eivät sitä ole, ihmisillä olkoon oma vapautensa niinkauan kun ei muita vahingoiteta ilman heidän omaa tahtoaan.

WEckroth kirjoitti: "Jos viesti tulkitaan sellaiseksi, että "kaikki käy", niin joudutaan selittelemään jälkeenpäin ja vetämään sitten ne rajaviivat ja perustelemaan ne."

Tuossa voi olla ongelman siemen jos sellaisia halutaan kasvattaa (ja ainahan halukkaita tuntuu löytyvän vaikka "tikusta asiaa tehden"). Itse lähtisin rajauksissa säännöstä, että kaikki on sallittua kunhan toisia ei vahingoiteta ilman heidän tahtoaan. Sääntöön on sisälle rakennettu edellytys, että kaikki ovat kykeneviä päättämään omista asioistaan, rajaamaan hyväksikäyttö pois.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #31

"Tuossa voi olla ongelman siemen jos sellaisia halutaan kasvattaa (ja ainahan halukkaita tuntuu löytyvän vaikka "tikusta asiaa tehden"). Itse lähtisin rajauksissa säännöstä, että kaikki on sallittua kunhan toisia ei vahingoiteta ilman heidän tahtoaan. Sääntöön on sisälle rakennettu edellytys, että kaikki ovat kykeneviä päättämään omista asioistaan, rajaamaan hyväksikäyttö pois."
----

-Ok. Mutta tämähän ei riittänyt homoseksuaaleille. Piti saada se avioliittolaki muutettua. Samoja tavoitteita on muillakin...

Mutta jää nähtäväksi.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

"Minua kiinnostaa kaikkien mielipiteet ja kokemukset."

Valitettavasti mieleeni on jäänyt, ehkä epäreilusti, että olet aina toisinaan kommentoinut ihmisten esille tuomia näkemyksiä tyyliin "Tuo on vain sinun näkemyksesi", "Ei liity asiaan", "Ei kiinnosta mitä kaverisi tekevät". Tämä tuntuu olevan ristiriidassa varsinkin sen kanssa, että olet omalta puoleltasi odottanut muiden keskustelijoiden kiinnostuvan voimakkaammin esimerkiksi mainitsemiesi mediassa haastateltujen ihmisten kohtaloista.

Koetan selventää, miksi mainitsin kaverini: puhun nyt toki vain muutamista sadoista ihmisistä, mutta he edustavat aika monenikäisiä ja muutenkin erilaisia ihmisiä. Sitten ymmärsin sinun väittäneen, että joku pitäisi vääränä tai paheksuttavana valintana, että jättää osallistumatta pridekulkueeseen.

Kun en nyt ole tässä omassa otoksessani huomannut, että KUKAAN paheksuisi sitä että jättää osallistumatta kulkueeseen, tai että suorastaan boikotoi sitä, niin en voi pitää moista paheksumista ainakaan kovin tavallisena asenteena. Siksi kysyn: kuka paheksuu, kuka pitää vääränä?

"Sellaisetkin, jotka sinua eivät kiinnosta. - - Mutta tuosta on aivan turha loukkaantua ja vetää johtopäätöksiä. - - Olen lukenut vaikka minkä outojen ryhmien mielipiteitä ja kokemuksia. - - Sellaisten, joista sinä et halua kuullakaan. :)"

En suinkaan loukkaantunut, enkä ole loukkaantunut nytkään kun kysyn: Mistä tiedät, ketkä minua kiinnostavat? Etenkin olisi jännittävää kuulla, keistä en halua kuulla mitään - itselleni ei tule nyt yhtäkään sellaista ryhmää mieleen.

Olet muistaakseni esittänyt itsekin toiveen, että ei oletettaisi liikoja toisista keskustelijoista. Eikö se olisi aivan kohtuullinen periaate?

"Tuntui vähän siltä, että riensit 'hätiin' kun yritin keskustella jonkun toisen kanssa."

Jännittävä tulkinta tämäkin! Olen mieltänyt tämän kirjoittelun aivan yksilölajiksi.

Mutta joo, tämä metakeskustelu taitaa vähän kammeta sivuun blogin aiheesta. Ilmeisesti täällä tällä hetkellä kommentoijat eivät osaa vastata kysymykseesi.

Mutta hyvä käytännön neuvo: jos pelkää, että on epäselvää minkä puolesta marssii, voi tehdä asiaa selventävän kyltin, tai käyttää oman pointin esille tuovaa pinssiä, t-paitaa, lippua tai muuta sellaista. Niin monet siellä tekevät. Jos heiluttaa Refugees Welcome -lippua, kukaan ei sitten automaattisesti oleta että sinulla on jokin vahva kanta esimerkiksi polyamoriasta.

(Muokattu vähän havainnollisempi esimerkki.)

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #41

TI: "Valitettavasti mieleeni on jäänyt, ehkä epäreilusti, että olet aina toisinaan kommentoinut ihmisten esille tuomia näkemyksiä tyyliin "Tuo on vain sinun näkemyksesi", "Ei liity asiaan", "Ei kiinnosta mitä kaverisi tekevät". Tämä tuntuu olevan ristiriidassa varsinkin sen kanssa, että olet omalta puoleltasi odottanut muiden keskustelijoiden kiinnostuvan voimakkaammin esimerkiksi mainitsemiesi mediassa haastateltujen ihmisten kohtaloista."

------

-Ihan asian selkiyttämiseksi. Koskaan, ei missään asiassa pitäisi pitää kattavana näkemyksenä sitä mitä "omat kaverit" jostain ajattelevat. Koskee kaikkia ja kaikkea. Kattavamman näkemyksen saa kun seuraa mahdollisimman useita haastatteluja aiheesta.
Sinä mainitsit omista kavereistasi vain sen, etteivät ole kiinnostuneita Pride-tapahtumasta. Minä taas sanoin, että voisin kiinnostuakin tuosta tiedosta, jos kertoisit miksi, eli jos on kiinnostavia perusteluja sille miksi ei. Kaikkien näkemykset kiinnostavat. On paljon sateenkaari- ja asialle (mikä se nyt sitten onkin) myönteisiä ihmisiä, jotka eivät sille osallistu. Omassakin ystäväpiirissäni on eräs, eikä osallistumattomuus ole ymmärtääkseni kannanotto asiaa vastaan.

Ja kyllä, minua kiinnostaa kaikenlaisten outojenkin ihmisryhmien näkemykset perusteluineen.

-------------
TI: Koetan selventää, miksi mainitsin kaverini: puhun nyt toki vain muutamista sadoista ihmisistä, mutta he edustavat aika monenikäisiä ja muutenkin erilaisia ihmisiä. Sitten ymmärsin sinun väittäneen, että joku pitäisi vääränä tai paheksuttavana valintana, että jättää osallistumatta pridekulkueeseen.

Kun en nyt ole tässä omassa otoksessani huomannut, että KUKAAN paheksuisi sitä että jättää osallistumatta kulkueeseen, tai että suorastaan boikotoi sitä, niin en voi pitää moista paheksumista ainakaan kovin tavallisena asenteena. Siksi kysyn: kuka paheksuu, kuka pitää vääränä?"

----

-Selitin jo edellä mitä tarkoitin. Tarkoitin ennen muuta julkisuuden henkilöiden haastamista oasallistumaan siihen. Samaa oli havaittavissa erään aikakausilehden "suutelukuva" -kampanjassa, johon haluttiin julkisuuden henkilöitä, silloin kun avioliittolain muutos oli vireillä.

Ei minua tulla kotoa hakemaan Pride-kulkueeseen eikä ole kukaan sanonut että pitäisi osallistua.

--------------
"Sellaisetkin, jotka sinua eivät kiinnosta. - - Mutta tuosta on aivan turha loukkaantua ja vetää johtopäätöksiä. - - Olen lukenut vaikka minkä outojen ryhmien mielipiteitä ja kokemuksia. - - Sellaisten, joista sinä et halua kuullakaan. :)"

En suinkaan loukkaantunut, enkä ole loukkaantunut nytkään kun kysyn: Mistä tiedät, ketkä minua kiinnostavat? Etenkin olisi jännittävää kuulla, keistä en halua kuulla mitään - itselleni ei tule nyt yhtäkään sellaista ryhmää mieleen.
------

-No, itse ajattelen noita mainitessani mm. jo puheena olleita polyamoristeja, lisäksi objektiseksuaaleja, ja myös seurustelevia sisaruspareja. Kaikki nämä ovat kiinnostavia ja kaikkien ajatusmaailma kiinnostaa.
Minusta kaikista näistä pitäisi puhua, siinä missä homoistakin. Kaikki nämä ovat todellisia ihmisiä, olemassaolevia ihmisryhmiä.

Esitin kärjistyksiä, mutta yleinen kokemukseni on, että näistä ei haluta puhua.

-------

TI: "Olet muistaakseni esittänyt itsekin toiveen, että ei oletettaisi liikoja toisista keskustelijoista. Eikö se olisi aivan kohtuullinen periaate?"

-Olet oikeassa. Pahoittelen kärjistyksiä ja liian pitkälle vietyjä epäreiluja oletuksiani.
Mitä sinun keskustelutapaasi tulee, niin tuntuu kuin tärkein päämääräsi olisi saada vastapuoli näyttämään jotenkin ilkeältä, tyhmältä ja "empatiakyvyttömältä". Itse haluaisin keskittää keskustelun itse asiaan, ei henkilöihin.
Olen sortunut jälkimmäiseen itsekin ja pyydän anteeksi.

Kieltämättä ärsyynnyin, ehkä liiaksikin siitä kun aloit olettaa jotain minun empatiakyvystäni tai sen puutteesta. Siksi että olin sanonut ettei tähän keskusteluun kuulu kokemukset vanhempien ymmärtämättömyydestä transseksuaalisuuteen liittyen, kun puheenaiheena oli lapsen oikeus isään ja äitiin ja asian käsittelyn tukeminen.
Vanhemmat voivat olla ymmärtämättömiä hyvin monessa asiassa, mutta onko oikeasti tarpeellista tuoda kesken kaiken esiin omia kokemuksia, jotka eivät oikeasti liity keskusteltavaan asiaan?

Jostain kumman syystä mietin sinua tänään töissä (siivotessa) ja ajattelin että sinulla tuntuu olevan itsetarkoituksellisen tärkeää vastapuolen esittäminen ilkeänä tai tyhmänä. Mistä me tarkkaan ottaen edes keskustelemme tässä, kun sinä haluat keskustella minusta?

Asiallisuus ja toisen osapuolen kunnioittaminen on suuri haaste tässä arassa ja ajankohtaisessa aiheessa.

---------

Mutta hyvä käytännön neuvo: jos pelkää, että on epäselvää minkä puolesta marssii, voi tehdä asiaa selventävän kyltin, tai käyttää oman pointin esille tuovaa pinssiä, t-paitaa, lippua tai muuta sellaista. Niin monet siellä tekevät. Jos heiluttaa Refugees Welcome -lippua, kukaan ei sitten automaattisesti oleta että sinulla on jokin vahva kanta esimerkiksi polyamoriasta.

-----

-Enhän minä nyt tällaista pyytänyt. :) Toki jokaiselle voi olla selvää minkä puolesta ITSE on marssimassa, mutta itse en näe mieltä sellaisessa tapahtumassa, jolla ei ole selkeää sanomaa, ja johon osallistuvien viestit ja tavoitteet voivat olla keskenään ristiriitaisia.

Toki juuri kuvaamallasi tavalla monet tekevätkin. Eihän se ollut tässä se ongelma! Vaan Priden idea ylipäätään. "Yhdenvertaisuuskin" tarkoittaa eri ihmisille omine tavoitteineen aivan eri asioita.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Päivi Räsänen voisi tarkastella viranomaisten puolueettomuutta m.m. siinä valossa, että he osallistuvat korkeinta johtoamme myöten kirkon tilaisuuksiin. Ne ovat myös "syvästi ristiriitaisia" (Räsäsen sanavalinta) tilaisuuksia.

Toisaalta viranomaiset on hyvän hallintotavan vuoksi edistettävä laillista menoa ja ihmisten tasa-arvoa. Pride-kulkueessa he toistaalta edistävät sitä ja kirkastavat kuvaansa tasapuolisina ja myös sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä tasapuolisesti ja -arvoisesti kohtelevina.

Tämänkertaisen Priden yhtenä teemana on kiusaamattomat työpaikat ja seksuaalisen ahdistelun ja kiusaamisen poistaminen työpaikoilta. Se on myös hyvän hallintotavan mukainen päämäärä jota viranomaisten tulee edistää. Samasta syytä myös työmarkkinajärjestöt molemmilta puolilta barrikaadia ovat mukana.

Näin ollen olen mielummin Setan lieassa kuin kristittyjen fundamentalistien. Sitä liekaa tosin Seta ei ole koskaan ollut kaulaani asettelemassa. Sen sijaan vähänväliä joku kristitty taho on mestaroimassa meidän muiden elämää.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth

"Pride-kulkueessa he toistaalta edistävät sitä ja kirkastavat kuvaansa tasapuolisina ja myös sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä tasapuolisesti ja -arvoisesti kohtelevina.

Tämänkertaisen Priden yhtenä teemana on kiusaamattomat työpaikat ja seksuaalisen ahdistelun ja kiusaamisen poistaminen työpaikoilta. Se on myös hyvän hallintotavan mukainen päämäärä jota viranomaisten tulee edistää."
---------

-Tämä kuulostaa toki oikein hyvältä. Mutta kun Pridessa on joka vuosi mukana myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuulumattomia vähemmistöryhmiä, ja kiusaamattomat ja seksuaalisesta ahdistelusta vapaat työpaikat tulisi olla aivan kaikkien oikeus, niin edelleen kysyn, että mikä Pride-tapahtuman tarkoitus on, kenelle ja millä perusteella se on rajattu ja miksi se ylipäätään järjestetään?

Jos tarkoitus on suvaitsevaisuus ylipäätään, niin silloin sillä ei tarvitsisi olla yhtään mitään tekemistä seksuaalisen käyttäytymisen, suuntautuneisuuden ja elämäntavan kanssa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Hohhoijaa, tarkoitus on, minun ymmärtääkseni, ollut tarjota foorumi kaikenlaiseen sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvien epäkohtien korjaamiseen tähtäävään mielenosoitattamiseen ja tehdä se vähän vähemmän tiukkapipoisesti kuin perinteisemmissä mielenosoituksissa.

Minusta Pride on takoitettu paikaksi, tilaisuudeksi ja välineeksi niille jotka haluavat olla mukana suvaitsevaisten sateenkaarilippujen alla. Heidän omin sanoinensa: "Helsinki Priden tavoitteena on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien edistäminen ja näkyvyyden lisääminen. Helsinki Pride juhlistaa ja alleviivaa meidän kaikkien vapautta olla sellaisia kuin olemme, ja toisaalta muistuttaa meitä siitä vastuusta, että yhteiskuntamme ei ole vielä tasa-arvoinen tai yhdenvertainen kaikille." Lisätietoja: https://helsinkipride.fi/fi/

Mitä suvaitsevaisuuteen yleensä tulee niin Pride on vain ja ainoastaan yksi yksittäinen tapahtuma jossa me voimme sitä edistää ja antaa sen näkyä. Weckroth voi toki itse olla aktiivinen muuallakin ja muilla tavoilla. Ei tämä Prideen rajoitu.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #22

JM:" Hohhoijaa, tarkoitus on, minun ymmärtääkseni, ollut tarjota foorumi kaikenlaiseen sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvien epäkohtien korjaamiseen tähtäävään mielenosoitattamiseen ja tehdä se vähän vähemmän tiukkapipoisesti kuin perinteisemmissä mielenosoituksissa."
-----

-Toki toki. Mutta tilanne on nyt se, että mikä tahansa ihmisryhmä voi keskenään olettaa ja sopia, että jokin on "epäkohta" heidän tilanteessaan.

Minusta olisi tosiaankin syytä kartoittaa minkälaisten tavoitteiden kanssa siellä ollaan liikkeellä.

Ei voi puhua vain "kaikenlaisten sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvien epäkohtien korjaamisesta", sillä oletuksella, että kyseessä on aina oikeasti terve ja kannatettava tavoite.

Luulen, että tämä tapahtuma hajoaa ja karkaa käsistä juuri siksi, että sitä on käytetty täysin vapaasti "kaikenlaisten epäkohtien", eli sellaiseksi tulkittavien asioiden ajamiseen.

Mitä itse ajattelet, mitkä tällä hetkellä ovat niitä "epäkohtia"? Onko se epäkohta, että moniliitot eivät ole Suomessa sallittuja? Asianomaisten mielestä on.
Aikamoinen savotta on edessä kun kaikki nämä teemat ja tavoitteet, joita ei ole etukäteen käsitelty ja eritelty, tulevat purettaviksi ja esitetään "ihmisoikeuksina".

Käyttäjän SusannaKoivula kuva
Susanna Koivula

Blogisti Mika Mäenpää-Louekoski ei tunnista (tai halua tunnistaa) tekstini sarkastista sävyä, vähättelee viranomaisten virallista ja puolueellista kannanottoa Helsingin Setan tavoitteiden puolesta.

Yksi esimerkki: Kela, sekin seta-sertifioi logonsa Priden vuoksi.

Ei ole kunnioittavaa eikä tasapuolista, että moniarvoisessa yhteiskunnassa toimitaan näin.

Samainen blogisti halventaa asiallisen kritiikin ehtoollisviinistä humaltuneiden vainoharhaiseksi pikku-ukkojen näkemiseksi. Tällaistä suoranaista pilkkaa tosin osaa jo odottaa. Mutta hyväksyä sitä ei tarvitse.

Yksittäisen järjestön ote valtion virkamiehistä on häkellyttävää ja Pride-marssin viimeaikaiset käänteet vain yksi, mutta puhutteleva esimerkki.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minusta kansalliset juhlajumalanpalvelukset, joihin eduskunta-, Presidentti ja valtiopäivät osallistuvat ovat uskonvapauden ja moniarvoisen yhteiskunnan osalta paljon räikeämpi esimerkki.

Yhteiskunnan tulee arvostaa erilaisuutta, moniarvoisuus ei tarkoita suvaitsemattomuuden hyväksymistä, vaan nimenomaan sitä, että suvaitsemattomuuden ei anneta vaikuttaa erilaisuuden hyväksymisessä. Kela voi Pride-viikolla olla osana hbtl-liikettä, sokeainviikolla sen tulee olla sokeiden asialla jne. Suvaitsemattomuuden viikkoa ei onneksi järjestetä, mutta jos sellaisen järjestät, sellaisella viikolla Kelan ei tule olla suvaitsemattomuuden asialla.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

"Yksittäisen järjestön ote valtion virkamiehistä on häkellyttävää ja Pride-marssin viimeaikaiset käänteet vain yksi, mutta puhutteleva esimerkki."

Voinee päätellä, että Setan lisäksi myös esimerkiksi Kepa ry:llä on häkellyttävä ja huolestuttava ote valtion virkamiehistä? Ministeriöt ja viranomaiset ovat nimittäin osallistuneet myös Kepan järjestämään, kansalaisia syvästi jakavaan Maailma kylässä -tapahtumaan. Kenties moniin muihinkin tapahtumiin.

Käyttäjän SusannaKoivula kuva
Susanna Koivula

Priden yhteistyökumppaneissa mm:

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto

Metallityöväen Liitto Ry | Helsingin ja Uudenmaan aluetoimisto

Oikeusministeriö

Yhdenvertaisuusvaltuutettu

!!

Käyttäjän HenrikVlimki kuva
Henrik Välimäki

Romahtaako vaimo Susannan maailmankuva nyt?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ja aiheena kiusaamattomuus työpaikoilla --- on se niiin väääriin. Ei niin saa tehdä. Kunnon kristilliseen menoon sellainen ei kertakaikkiaan sovi. Kohtahan ne alkavat vaatia Tasa-arvoista työelämää eikä sellainen sovi Aitoon työelämään.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Nostan hattua noille järjestöille. Nostaisin Räsäsellekin, jos se joskus puhuisi oikeista ihmisoikeusongelmista, kuten vaikkapa Venäjän homovainoista.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen
Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Eräs vastamielenosoittaja onnistui performanssillaan kiteyttämään mitä Pride-kritiikki pohjimmiltaan on. Sitä itseään:

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005275501.html?re...

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila

Jos KD:ssa vielä ihmetellään miksi kannatuslukemat on max 3,5 (vertailun vuoksi Uv:n kannatus oon miltei sama vaikka ollut olemassa vasta pari viikkoa eikä ole edes puolue).

Persujen ongelma on yksipuolisuus, vain maahamuutosta keskustellaan. Kd:lla on sama ongelma. Aina kun se edes ylittää uutiskynnyksen äänessä on joko Edustaja Räsänen tai joku muu joka puhuu tasa-arvoisesta avioliittolaista tai seksuaalivähemmistöistä ylipäätään. Ei mistään muusta.

Itse kuulun ko. puolueeseen ja surullisena seuraan Kd:n avauksia. Meillä on isoja yhteiskunnallisia ongelmia ja asioita mistä käydä avointa ja rakentavaa keskustelua.

Muutenkin Kd:ssa pitäisi tajuta että Raamattu ja usko kuuluvat seurakuntaan ei politiikkaan eikä eduskuntaan. Siellä käsitellään maallisia asioita.
Niinkuin Jeesus sanoi: Minun valtakuntani ei ole täsät maailmasta.

Että voitaisiinko nyt lopettaa tämä "jeesustelu" ja alkaa keskittymään puolueessa maallisiin asioihin.

Ei me ketään voida uskoviksi politiikalla tehdä. Jos haluaa niin tehdä niin tekee sen evankelioimalla seurakunnan kautta johon se on parempi foorumi. ja muistaa antaa Jumalalle se mikä Jumalan on ja keisarille mikä keisarin on.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Joo, uskonto on vähän kuin penis. On ihan OK että sinulla on sellainen. On ihan OK olla siitä ylpeä. Mutta älä kirjoita sillä lakeja, älä vaadi että se pitää olla kaikilla äläkä tyrkytä sitä lapsille.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

Voisi vielä todeta, että mm. blogistilla, tämän siteeraamalla Päivi Räsäsellä ja esimerkiksi Sari Weckrothilla näyttäisi olevan käsitys, että pridekulkueeseen osallistuminen olisi jonkinlainen tuenilmaus Seta ry:lle. Tämähän ei pidä paikkaansa.

Setan jäsenjärjestö HeSeta ry järjestää kulkueen eli tarjoaa infran, mutta osallistuakseen ei tarvitse ymmärtääkseni olla senkään kanssa samaa mieltä mistään.

Kulkueessa on ollut mukana ryhmiä, joiden asiaa Setan jäsenjärjestöt perinteisesti eivät ole isommin ajaneet, kuten BDSM-väkeä, fetisistejä, polyja tai aseksuaaleja.

Ja myös ryhmiä, jotka suhtautuvat hyvinkin kriittisesti Setaan, kuten anarkistien pinkkimusta blokki.

Ja edelleen ryhmiä, joita yhdistävä tekijä ei edes liippaa Setaa. Kun nyt avasin Fbookin niin ekana tuli vastaan kuvia Folk goes Pride -blokista, jossa oli siis kansanmusiikin harrastajia ja ammattilaisia :)

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth

"Sari Weckrothilla näyttäisi olevan käsitys, että pridekulkueeseen osallistuminen olisi jonkinlainen tuenilmaus Seta ry:lle. Tämähän ei pidä paikkaansa."

----

-Anteeksi, mutta en ole kyllä tarkoittanut tuota. En ole edes suoraan yhdistänyt Pridea ja SETA:a. Pride-tapahtumaan nimenomaan osallistuu paljon sellaisia vähemmistöjä, joista SETA ei ole kiinnostunut. Ainakaan tällä hetkellä. Tämä on ollut tiedossani ja juuri siksi kiinnostaakin näiden suhde, tai näiden välinen jännite. Teit ehkä taas minusta hätäisiä johtopäätöksiä. :)

SETA:n rajanveto siinä mitä vähemmistöryhmiä ja näiden asioita se ajaa ja mitä ei, on oma kysymyksensä. Pride ja SETA ovat tässä mielestäni ennemmin toistensa haastajia kuin yhdessä toimivia.

Se tässä kiinnostaakin mitä tapahtuu, kun nämä vähemmistön vähemmistöt tulevat voimakkaammin esiin ja vaativat samaa huomiota kuin homoseksuaalit ja transsukupuoliset, joita SETA avoimesti tukee.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset