SusannaKoivula Minkä kirjoitin, sen kirjoitin.

Kirkon avioliittokäsitys pyritään hämärtämään



Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokouksen selonteko avioliittokäsityksestä on puhuttanut paljon niin kirkon sisällä kuin sen ulkopuolella. Selonteko linjaa, että kirkon avioliittokanta ei ole muuttunut: avioliitto on edelleen vain naisen ja miehen välinen liitto. Tästä huolimatta selonteossa ohjeistetaan seurakuntia sellaiseen käytäntöön, joka sotii tätä kirkon avioliittokäsitystä vastaan: ”Muussa seurakunnan toiminnassa periaatteena on, että samaa sukupuolta olevien avioliitto rinnastuu muihin siviilivihkimisenä toimitettaviin avioliittoihin. Kun seurakunnassa tutkitaan avioliiton esteitä tai seurakunnan tiloja halutaan vuokrata juhlaa varten, toimitaan kuten voimassa oleva ohjeistus määrää ja käytäntö edellyttää. Pyydettäessä voidaan seurakunnan jäsenen siviilivihkimisenä toimitettavan avioliiton puolesta rukoilla päiväjumalanpalveluksessa sen mukaan, mikä on paikallinen tapa…http://www.epressi.com/media/userfiles/46457/1472645958/pk-valmis-avioliittoselonteko-2016.pdf 

Millä perusteella seurakunnilla olisi velvollisuus suorittaa avioliiton esteiden tutkinta nais- tai miesparin osalta, kun kirkko ei edes tunnusta tällaista avioliittokäsitystä? Tämä on aivan käsittämätöntä. Olisi suorastaan ironista, että kirkkoherranvirastossa todettaisiin samaa sukupuolta olevien parien kohdalla ”esteettömyys avioliittoon vihkimiselle”, kun yli 2000 vuotta vanha kristillinen traditio ja kirkon oma oppi avioliitosta ovat täysin tällaista avioliittokäsitystä vastaan!

Piispainkokouksen selonteon pohjalta seurakunnissa voidaan toimia siten, että jumalanpalveluksien yhteydessä ilmoitetaan kirkollisissa kuulutuksissa, että ”avioliiton ovat solmineet Simo ja Pertti”. Näin ollen tavallinen seurakuntalainen voi tahtomattaan osallistua jumalanpalvelukseen, jossa näin mitätöidään naisen ja miehen välinen avioliittokäsitys. Useat kirkon työntekijöistäkin kokisivat ongelmallisena osallistumisen tämän sisältöiseen jumalanpalvelukseen, koska he eivät vastoin omaatuntoaan halua mukautua ideologiseen ja epäkristilliseen avioliittokäsitykseen. Mitä siitä seuraisi näille työntekijöille? Nähtäväksi jää. Ja mitä tulee seurakuntien tiloihin, niin niitä saa antaa ”hääjuhlapaikoiksi” samaa sukupuolta oleville pareille. Näin kirkonkin piirissä käsitys avioliitosta naisen ja miehen välisenä liittona ovelasti häivytetään.

Kirkon työntekijänä olen näköalapaikalla ja näen sekä kuulen, miten uutta avioliittokäsitystä pyritään iskostamaan kirkon käytännön toimintaan. Kirkko ei tule olemaan entisensä, jos avioliittolain muutos astuu voimaan. Tukalat oltavat tulisivat kirkossa erityisesti niillä, jotka haluavat pitäytyä naisen ja miehen väliseen avioliittokäsitykseen. He ovat kahden tulen välissä, sukupuolineutraalin avioliittolain ja Raamatusta luopuneiden.

Kirkko joutuu suuriin vaikeuksiin usealla rintamalla, jos avioliittolain muutosta ei eduskunnassa kumota vasta-aloitteella. Kirkon oikeus vihkiä vain eri sukupuolta olevia pareja kyseenalaistetaan jo nyt, niin oikeustieteen professorin kuin kirkon sateenkaaripappien taholta. http://areena.yle.fi/1-3073436
http://www.valomerkki.fi/uutiset/oikeustieteen-professori-kirkolla-on-velvollisuus

Avioliittolain muuttamista kannattaneet vakuuttelivat, ettei avioliittolain muutos vaikuttaisi kirkkoon. Kuinka väärässä he olivatkaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (44 kommenttia)

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Yritetäänkö avioliittokäsityksen suhteen ajaa samanlainen ponsi läpi kuin aikoinaan oli naispappeudella?

Jälkimmäisestä on vain huonoja kokemuksia - pitkiä riitoja lienee odotettavissa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Mitä vikaa naispapeissa? Taitavat ola kohta enemistö evl-kirkossa.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Puhuin kyllä ponnesta, mutta eipä tämä naispappeuden aikakaan ole ollut mitään suurta yhtenäisyyden aikaa kirkossa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #4

Onkohan mikään uskonto tai aatesuunta jakaantunut keskenään riiteleviin kuppikuntiin siinä määrin kuin kristityt?

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen Vastaus kommenttiin #6

Vielä eivät pommit räjähtele eri kirkoissa samalla tavalla kuin shiia- ja sunnimoskeijoissa.

Mutta olihan näitä uskonsotia meilläkin ihan riittävästi joitakin vuosisatoja sitten.

Sinulle se saattaa kertoa siitä, millainen uskonto on - minulle se kertoo, millainen ihminen on.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #9

Olemmekohan jo toistamiseen samaa mieltä, harhauskoinen, pahantahtoinen ja harhaanjohdettava?

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen Vastaus kommenttiin #9

"Sinulle se saattaa kertoa siitä, millainen uskonto on - minulle se kertoo, millainen ihminen on."

Uskontojen keskiössä on ihminen, ihmisen ajattelusta rakennettu joten...

Risto Laine

Ainakin Ruotsissa lesbo Piispa haluaa poistaa Ristin kirkosta, ettei se loukkaa Islamia ja Hinduja.
http://www.expressen.se/nyheter/biskop-eva-brunne-...

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/de-kristna-sym...

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Kristus valitsi 12 apostolia näkemään, oppimaan ja sitten todistamaan Jeesuksen omasta toiminnasta. Nämä miehet eivät olleet kirkon virkapappeja.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Vai ei kirkko tule olemaan entisensä. Hyvä niin, jos kirkko olisi entisensä ei sillä taitaisi olla nyky-yhteiskunnassa juurikaan jäseniä. Se, että kirkolle kasautuu paineita avioliittokäsityksensä muuttamiseksi, johtuu yhteiskunnan arvojen muuttumisesta. Vertaa vaikka selibaatista luopumiseen tai naispappeihin.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Kirkon ei pidä olla lämpömittarina yhteiskunnassa vaan pikemminkin termostaattina. Jos se ei siihen kykene oman julistuksensa kautta, kirkolla ei ole tulevaisuutta.

500 vuotta sitten muuan saksalainen munkki löysi tämän alkuperäisen sanoman ja muutti varsin radikaalisti länsimaista yhteiskuntaa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Jos viittaat Lutheriin, niin seuraajia on aika vähän katolilaisuuteen verrattuna.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen Vastaus kommenttiin #7

Luther kyllä vaikutti siihenkin, ettei katolinen kirkko voinut jäädä entiselleen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kiitos näkemykseni kannatuksesta. Kirkko muuttuu ja se on hyvä asia.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Luther perusti toimintansa Jumalan Sanaan, ei ihmismielipiteisiin.

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

"Hyvä niin, jos kirkko olisi entisensä ei sillä taitaisi olla nyky-yhteiskunnassa juurikaan jäseniä."

Noin suppea näkemys, "nyky-yhteiskunta" kattaa Suomen tai kenties muutaman muun luterilaisen maan. Kirkon laajempi 1 000 000 0000 + jäsenen todellisuus tämän protestanttisen kuplamme ulkopuolella on tainnut jäädä sinulta, Max, huomaamatta. Ei naispappeja, ei selibaatista luopumista. Ja sielläkin on meneillään ihan nyky-yhteiskunta, samaa päivää eletään.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Tarkoititko, että muut uskontokunnat eivät ole lainkaan muuttuneet aikojen saatossa, koska juuri esiin nostamiani muutoksia ei niissä ole tehty? Kontekstista olisi luullut olevan ilmeistä, että tämä keskustelu koski Suomen ev lut kirkkoa. Tervetuloa tahallisen väärinymmärtämisen kunniakkaaseen seuraan.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #23

No näin. Papiston selibaattihan tuli lännen kirkossa normiksi vissiin niinkin myöhään kuin 400-luvulla, eikä ole koskaan ollut (piispoja lukuunottamatta) käytäntönä itäisissä kirkkokunnissa. Ortodoksiset kirkot taas on hyväksyneet avioeron ja eronneiden vihkimisen, jne.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

#19. Muinonen, sinä kun olet oikealla tavalla uskova enemmistökristitty, niin millaista on olla kristillisessä puolueessa, jonka jäsenistä suurin osa on protestanttisessa kuplassa eläviä vähemmistökristittyjä?

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

"Ja sielläkin on meneillään ihan nyky-yhteiskunta, samaa päivää eletään."

Niin, ja huomattavan monessa katolisessa maassa on jo tasa-arvoinen avioliittolakikin.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

En ole ollut kirkon jäsen sen jälkeen kun sain siitä erota, selibaatista puhumattakaan..."Tempora mutantur, nos et mutamur in illis". Ja tämä nimenomaan liittyy 1500-luvun protestanttiseen reformaatioon, vaikka onkin väitetty virheellisesti Ovidiukselta lainatuksi.

Risto Laine

Korvaa terveet tukipilarit mädillä lankuilla. Subversiota mutta intellektuaalisella tasolla. Sotke vastustajasi rivit, sabotoi heidän toimintatapojaan, muuta pelisäännöt kesken peliä, sotke heidän arvomaailmansa ja saata heidät toimimaan heidän omia arvojaan vastaan. Tällä tavalla saat heidät sekaisin ja katkaiset ne siteet, jotka heidät sitoo.

- "Kiinalainen strategia 21"-

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

"
Millä perusteella seurakunnilla olisi velvollisuus suorittaa avioliiton esteiden tutkinta nais- tai miesparin osalta, kun kirkko ei edes tunnusta tällaista avioliittokäsitystä?"

Varmaankin jo sillä perusteella, että seurakuntien jäsenissä on runsaasti avioliittoon pyrkiviä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä, kirkolla kai ei ole tarve syrjiä heitä - itse olen myös ymmärtänyt, etteivät Raamatun tekstit ole "kirkossa kuulutettua" muuttumattoman sanatarkkaa totuutta, vaan niitä tulkitaan ihan oikeilla tieteellisillä menetelmillä (teologia) aikakausiensa muiden kulttuuristen käsitysten valossa...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mielenkiintoinen kysymys muutenkin, luulin että kirkko haluaa hoitaa näitä asioita. Millä verotusoikeus perustellaan, jos luovutaan yhteisten asioiden hoitamisesta?

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

Ellei kirkko halua antaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille samoja palveluja kuin muillekin (esim. vihkimistä), olisi ainakin kohtuullista, että tällaisten ihmisten kirkollisveroa alennettaisiin.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Miksi minun verorahojani menee euron ylläpitoon ?

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari Vastaus kommenttiin #34

Koska kaikki saavat tasavertaisella tavalla osakseen euron hyödyt ja haitat. (Itse uskon, että hyötyjä on enemmän.)

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Uskonnot ovat aika heikoilla jäillä, kun heidän kannattajakuntansa elintaso ja koulutus nousee. Siksi Islamkin kykenee menestymään erittäin takapajuisista ja barbaarisista piireistään huolimatta, kun lähi-idässä ei ole tuo elintaso ja sivistys kauhean kehittynyttä.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kaikesta sukupuolineutraalin avioliiton etenemiseen liittyvästä huomaa, että ns. tavalliselle kansalle asia on yhdentekevä. Se kun ei ole keltään mitään pois. Ei se ole sitä kansanedustajistakaan. Eduskuntakäsittelyssäkin meteliä kumoamisen puolesta pitivät KD:t ja jotkut Perussuomalaiset, ylivoimaisen enemmistön loistaen poissaolollaan.

Luterilainen kirkko on valinnut tien myötäillä yhteiskunnan arvojen liberalisoitumista, joutuen siitä sisäisiin kriiseihin tämän tästä. Jotka kriisit eivät todennäköisesti lopu siihen kun avioliittolain muutoksen kumoamista vaativa aloite haudataan. Epäilisin että epätoivon vimmalla yritetään uutta vastaavaa aloitetta. Kuluttaen energiaa jostain paljon tärkeämmästä eduskuntatyössä.

Niin ja en ymmärrä miksi avioliittolain muutoksen kannattajien pitäisi olla vastuussa siitä, mitä kirkon sisällä tapahtuu tai on tapahtumatta. Miten voisivatkaan olla.

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

"Se kun ei ole keltään mitään pois"

Kun nk. ulkoinen adoptio sallitaan samaa sukupuolta oleville pareille, se todellakin on pois niiltä adoptiota hakevilta heteropareilta, jotka haluavat tarjota lapselle sekä isän että äidin.

Muutama adoption alkuperämaa on jo sulkemassa suhteet Suomeen, koska ei halua lasten joutuvan homo- tai lesbopareille. Eli tämä on pois kv. adoption kautta Suomeen adoptoitavaksi tulevien lasten määrästä vaikkeivat homo- ja lesboparit adoptoisi yhtäkään lasta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kysynpä taas, niinkun tapanani on tämän argumentin esiin noustessa, mikä avioliittolain pykälä sääntelee adoptiota?

Käyttäjän ErkkiSuhonen kuva
Erkki Suhonen Vastaus kommenttiin #24

Kysymys ei olekaan Suomen avioliittolainsäädännön pykälistä. Kysymys on sellaisten maiden, kuten Venäjä ja Kiina adoptiokäytännöistä. Nämä ja monet muut maat eivät näet luovuta adotoivaksi lapsiaan maihin, joissa on voimassa spn-avioliitto.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #30

Kuulostaa oudolta, mitksi avioliitto on tuossa lainkaan merkityksellinen asia? Tyhmempi olisi olettanut, että tarkastelevat adoptio-oikeutta, mutta ehkä ei sitten, kun niin sanot.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

#20. Tällaisten maiden kanssa voisi kai sopia, että adoptiolapsia annetaan vain heteropareille.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Se on Jumalan tahdosta ja Sanasta pois, johon Jumalan valtakunnassa ei yhdytä. Jumala ei sellaista siunaa.

JPK Jäntti

Suosittelen Susanna Koivulalle työpaikan vaihtoa, eroamista kirkon palveluksesta ja jäsenyydestä.

Meni tämä asia miten tahansa, se on kuitenkin ainoa eettisesti kestävä ratkaisu. Tämän jälkeen voi elää rehellisesti ja itsensä kanssa sovinnossa.

Ja jos sille ei muuta perustetta ymmärrä, niin eiköhän tuo Paavalin esimerkki ole "kirkolliselle" ihmiselle ihan riittävä argumentti.

Kirkollisilla piireillä ei ole halua eikä kykyä tarkastella itseään rehellisesti, avoimesti ja tehdä tämän jälkeen vääjäämättömät johtopäätökset. Suomesta löytyy ilmeisesti vain muutama teologian tohtori, jotka ovat ymmärtäneet ja ovat toimineet linjakkaasti ymmärryksensä mukaan.

Käyttäjän EliasRantanen kuva
Elias Rantanen

Jos tai kun spn-avioliitto laki astuisi voimaan 1.3.2017 seuraa siitä ev.lut kirkon syvä kriisi ja jakaantuminen. Siitä huolimatta että piispojen selonteko kirkolliskokoukselle on avioliiton säilymisenä vain naisen ja miehen välisenä.
Miksi niin käy, jos spn-laki astuu voimaan. Se käy ilmi Susanna Koivulan tästä plogista "Kirkon avioliittokäsitys pyritään hämärtämään". Erityisesti tästä selonteon kohdasta ja sovelluksesta johtuen: ”Muussa seurakunnan toiminnassa periaatteena on, että samaa sukupuolta olevien avioliitto rinnastuu muihin siviilivihkimisenä toimitettaviin avioliittoihin. Kun seurakunnassa tutkitaan avioliiton esteitä tai seurakunnan tiloja halutaan vuokrata juhlaa varten, toimitaan kuten voimassa oleva ohjeistus määrää ja käytäntö edellyttää. Pyydettäessä voidaan seurakunnan jäsenen siviilivihkimisenä toimitettavan avioliiton puolesta rukoilla päiväjumalanpalveluksessa sen mukaan, mikä on paikallinen tapa…” http://www.epressi.com/…/pk-valmis-avioliittoselonteko-2016…

Ainoa hyvä päätös asialle on sekä yhteiskunnallisesti, että ev.lut kirkonkin suhteen, ettei sukupuolineutraali avioliitto laki astu koskaan voimaan, vaan se kumotaan vasta.aloiteella" Vasta aloitteella joka oli eduskunnan lähetekeskustelussa 8.9.2016.

Arto Jääskeläinen

Spn-avioliittolaki voidaan hyvin upottaa.
Perusteluja upottamiselle on runsaasti.

Käyttäjän JanneKorhonen kuva
Janne Korhonen

Satukirjat ja satuhahmot eivät ole perusteita oikeassa maailmassa,

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

Maailma muuttuu, ja kirkon opit sen mukana.

Kirkon avioliittokäsityksen “hämärtämisen” takana ei kuitenkaan ole Tahdon2013-aloite, joka koskee vain siviiliavioliittoa, vaan se on alkanut kirkon sisältä, kirkon omien vapaamielisten pappien toimesta, kuten Koivula itsekin antaa ymmärtää.

Jos Koivula siis haluaa olla kehityksen jarruna, kritiikki pitää kohdistaa suoraan liberaalipapeille ja -piispoille.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

"Maailma muuttuu, ja kirkon opit sen mukana."

16. Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
17. Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Näin sanoo Herra: Minä en kuuntele teidän ilkeyksiänne.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

"Piispainkokouksen selonteon pohjalta seurakunnissa voidaan toimia siten, että jumalanpalveluksien yhteydessä ilmoitetaan kirkollisissa kuulutuksissa, että ”avioliiton ovat solmineet Simo ja Pertti”. Näin ollen tavallinen seurakuntalainen voi tahtomattaan osallistua jumalanpalvelukseen, jossa näin mitätöidään naisen ja miehen välinen avioliittokäsitys."

Voi olla, että tässä tulee sellainen raja, että kirkon jäsenyydestä täytyy keskustella. Pyhän Henken avulla Raamatun neuvoista varmasti löytyy tähän asiaan ymmärrys, miten pitää mahdollisessa tilanteessa tulisi menetellä.

Käyttäjän tuomaspetri kuva
Tuomas Leppiaho

Muistaakseni puhetta oli siitä, että kirkon oppeja ei pyrittäisi muuttamaan sen ulkopuolelta, mutta nythän muutosta ajetaan kirkon sisältä käsin. Joten ei kukaan mitään lupausta ole mennyt rikkomaan.

Arto Jääskeläinen

Ollaanpas Tuomas kuitenkin rehellisiä. Kirkkoa nimenomaan yritetään taivutella sekä ulkoa käsin että sisältä.

Ulkoinen painostus tulee toistuvilla lehtijutuilla joissa kirkkoa uhataan oikeuteen joutumisella kun kirkko noudattaa omaa sille selkeästi Raamatun mukaisesti kuuluvaa kantaa asiassa. Avioliitto ei ole kirkossa mielipidekysymys. Avioliitto on miehen ja naisen liitto. Joillakin kirkoilla/tunnustuskunnilla se on sakramentti. Muistetaan, että kirkollisessa vihkimisessä liiton kolmantena pyhänä osapuolena on Jumala.

Sisäinen painostus tulee vain niiltä papeilta ja piispoilta, joille jokin muu asia kuin Raamattu ja tunnustuskirjat sanelee suhtautumisen. Syy voi olla oma tai sukulaisten elämän tilanne, poliittinen asenne tai jokin muu ulkoinen syy. Toki osa heistä ajattelee tekevänsä jotain hyvää ja kaikki varmasti tietävät toimivansa vastoin oman firmansa virallista kantaa, sääntöjä ja myös lupausta jonka ovat itse antaneet ryhtyessään papiksi/piispaksi. Muissa firmoissa tulisi potkut alta aikayksikön tuollaisesta firman vahingoittamisesta.

Kaikille seurakuntalaisille on varmasti hyvin yleisesti selvää mitä Raamatussa lukee ja mikä on tarkoitus. Asiassa ei ole mitään epäselvää.

Aito avioliitto ry puolestaan edustaa avioliitto- ja perhenäkemyksessään kantaa, joka on yhteensopiva kaikkien uskonto- ja tunnustuskuntien kanssa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset